"Починаючи від Майдану попит на українську книжку зріс, зараз українська література – у лідерах, навіть російськомовна література відпочиває", - каже письменник Василь Шкляр.
Більшість тем - про війну та революцію. Те, що є кому писати історію - це заслуга конкурсу "Коронація слова", каже досвідчений член журі, Віктор Андрієнко. Він згадує: 15 років тому письменники були в депресії, нині вони - представницький голос країни у світі.
Більше шести тисяч рукописів надіслали 2015 року на конкурс "Коронація слова". Найкращі з них скоро вийдуть в друк та на екрани. Втім, премія - лише оцінка професійних читачів. На полицях та в постановках будуть ті, кого полюбить масова публіка.
Цей унікальний конкурс за 15 років відкрив світові 390 творів, автори яких стали лауреатами. Його засновники - подружжя Юрій і Тетяна Логуші - зуміли мотивувати письменників, поетів, сценаристів до участі у літературних змаганнях.
30 000 гривень та корону - головні нагороди конкурсу «Гранд Коронація» отримала львівська письменниця Галина Вдовиченко за роман «Маріупольський процес».
- У мене зараз пульс - 189, - говорить зі сцени Галина Вдовиченко. - Я ще ніколи не була так сконцентрована на романі, як на цьому. Він мене настільки захопив, що ніяк не міг відпустити. Я прокидалася з думками про цей роман, в транспорті могла проїхати зупинку або загубити улюблені рукавички взимку. Раніше я думала, що писати про нашу з вами сучасність має хтось інший та й трохи пізніше. Але коли з’явилася ідея, все пішло інакше. А з іншого боку, про що ж іще писати, як не про це? Це ж жива історія. Й ми живемо всередині неї.
Особливу увагу цього року приділяли кіносценаріям. Першу премію конкурсу в цій номінації отримав «Будинок «Слово» Любові Якимчук та Тараса Томенка. Перемогу в жанрі «Кіносценарії для дітей» здобула робота «Вчорашній день» харків’янки Ольги Тарасової.
- Основною проблемою учасників було те, що всі вони намагалися написати «Титанік», - розповідає голова журі «Гранд Коронації слова. Кіносценарії» Любомир Левицький.
Член журі конкурсу український режисер Віктор Андрієнко розповів, що прочитав 22 кіносценарії та 6 сценаріїв мультфільмів, а запам’яталася лише одна робота для мультфільму. Хтось написав українською мовою грузинську казку. Це було смішно й несподівано.
- Вразило ще й те, що серед кіносценаріїв відчувається вплив американського кінематографа, російських серіалів, - підкреслив Віктор Андрієнко. - Будь-який вплив є неправильним в такій роботі.
Для автора важливим має бути історичний контекст. Якщо є історія, то ти можеш її перетворити на трагікомедію, на трагедію, на бойовик. Згадайте, навіть більшість вестернів мають історичне підґрунтя.
Першу премію серед п’єс отримала робота «Із Тарасом - через морок» Богдана Олександровського. У пісенній ліриці переміг Богдан Стельмах зі своїм віршем «Між двома блокпостами».
Спеціальну премію від Андрія Кокотюхи «Золотий пістоль» за найкращий гостросюжетний детектив отримав киянин В’ячеслав Васильченко зі своїм твором «Таtоо. Читання по очах».
- Від сьогодні в Україні заборонені деякі російські серіали, які пропагують нам ворожу ідеологію, - говорить В’ячеслав Васильченко. - Це місце має бути зайняте героями наших романів. Нам потрібні герої, які не чекають, поки «згинуть вороженьки, як роса на сонці», а просто допомагатимуть один одному, допомагатимуть своїй країні.
Всі, кому цікаво переглянути перелік прізвищ всіх переможців, можуть зазирнути сюди, офіційний список опублікований тут http://koronatsiya.com/peremozhci-konkursu-grand-koronaciya-slova-2015/
На одному з сайтів мені здалися цікавими відгуки про конкурс. Навожу їх тут прямо як є.
Але проблему мені назвали в іншому: хоч я і дипломант, але в українських видавців не формат – наші видавці не хочуть (підозрюю тому, що просто не вміють та не бажають вчитися) працювати з містикою та фантастикою! Тому шансів на публікацію в мене не надто багато навіть не зважаючи на Коронацію. Один іменитий видавець сказав прямим текстом: “Книжка сподобалась, але з містикою не працюємо, в нас вона погано продається (при тому, що стелажі книгарень забиті Армадою та фантастикою від ЕКСМО. Але от чомусь у них фантастика не продається, і хоч стріляйся *табличка “сарказм”*). Напишіть сучасну прозу, сучасний любовний роман, історичний роман – присилайте, будемо раді. А містика – вибачайте”. От такі от пироги! Певно, народись Стівен Кінг, Енн Райс чи Едгар По в Україні, і вони б або прожили все життя в бідності, або писали сучасну сентиментальну позу для тітоньок за сорок. Проте не збираюсь опускати руки та маю намір донести “Сновиду” до українського читача. Чого бажаю і всім моїм молодим колегам!